Swebbtv nedstängt inget för svenska medier

Dagen innan julafton fick den alternativa mediekanalen Swebbtv sitt konto på YouTube helt raderat. Vid tidigare avstängningar har kanalen kunnat komma tillbaka men denna gång ser beslutet ut att vara definitivt.

Swebbtv hade 65 000 följare på YouTube och miljontals visningar så ingreppet var ett stort slag mot yttrandefriheten på nätet för alternativ till SVT och de privata tevekanalerna.

Swebbtv startades 2016 av Jan Sjunnesson, grundare av YO, och Mikael Willgert. De första 30 inslagen leddes av Sjunnesson som också filmade från reportage ute i landet. Flera inslag samarrangerades av föreläsningsföreningen Fri Folkbildning, också startad av Sjunnesson.

Nedstängningen av Swebbtv borde ha lett till ett intresse från svenska medier och från de organisationer som bevakar yttrandefriheten. Vid en genomgång 30 december 2020 såg det skralt ut med intresset från de etablerade medierna:

MEDIER

Av de stora tidningarna är det bara DN som har nyheten. I rubriken kallas kanalen ”högerextrem” vilket i ingressen visar sig vara den yttrandefrihetsfientliga organisationen EXPOs beteckning. Bulletin har två nyhetsinslag och två krönikor av Gudmundson och Dahlman .

Inom etermedia har varken SVT, SR eller TV4 något inslag trots att statsmedierna har egna nyhetsprogram om kultur där 30 sekunder om nedstängningen väl hade kunnat platsa.

I alternativmedia har nyheten lett till samling för stöd till Swebbtv när NyheterIdag, Samnytt, Fria Tider, Exakt24 och Nya Tider stängde ned sin första sidan 29 december med ett gemensamt upprop, något Johan Westerholm skrev om på sin Ledarsidorna.se . Där utvecklar han också de begränsningar som Google/YouTube och Facebook haft mot hans inlägg och webb. Dock har han blockat Jan Sjunnesson i sociala medier vilket ger hans egna åsikter om yttrandefrihet viss otydlighet.

Swebbtvs egna radarpar Katerina Janouch och Lennart Matikainen har givetvis gjort inslag om nedstängningen, vilken föranleddes av en kortvarig avstängning av deras program Matti & Katti.

Utomlands har norska Document.no, ryska Sputnik, och turkiska AA nyheten.

ORGANISATIONER OCH SD

De svenska organisationer som bevakar pressfrihet och yttrandefrihet har inte alls reagerat på nedstängningen. Varken Reportrar Utan Gränser, Svenska PEN klubben, Författarförbundet inklusive deras tidskrift (som verkar ogilla åsiktsfrihet), Journalistförbundet med sin tidning Journalisten eller Publicistklubben har något trots sina statsbidrag, stadgar om att försvarar tryckfrihet och medlemsavgifter. Inte heller mediebranschens Resumé eller Dagens Media är intresserade.

Från de politiska partierna är det lika tyst utom från SD. Där har riksdagsmannen Mattias Bäckström Johansson, fd vice talman Björn Söder (som medverkat själv i Swebbtv) och partiledaren Jimmie Åkesson tagit initiativ för att ställa frågor till regeringen. SDs EU-parlamentariker Jessica Stegrud livesände ett samtal mellan Swebbtvs Mikael Willgert och Mattias Bäckström Johansson.

I EU har inskränkningar för yttrandefriheten på nätet mött motstånd från Polen och Frankrike, medan andra länder gör vad de kan för att motarbeta medborgarnas vilja att uttrycka sig. Sverige utmärker sig tyvärr som ivrig frihetsmotståndare, vilket kommer leda till större irritation och intresse för alternativ hos medborgarna till de etablerade medierna och de censurerande nätjättarna.

Gilla och dela YO:
error